Potkua talouteen pohjoisesta

​Lapilla, Suomen kansainvälisimmällä maakunnalla, on parhaat mahdollisuudet päästä mukaan uuteen kasvuun. Maakunnassa on lupaavia kaivoshankkeita. Voimistunut metsien kasvu luo uuden mahdollisuuden Lapin ja koko Suomen nousulle. Tutkimuspanostuksen lisääminen metsäbioenergian, biotuotannon ja mekaanisen metsäteollisuuden kehittämiseksi luo innovaatioita, joilla Suomi nousee.

Pk-yrittäjät ovat talouden nousun ja työllisyyden perusta. Pk-yritysten toiminta on nostettava politiikan ytimeen. Matkailu on maailmanlaajuisesti kasvava toimiala ja Lappi Suomen tunnetuin matkailubrändi. Matkailualan kasvumahdollisuudet ovat lähes rajattomat, mutta se edellyttää saavutettavuuden merkittävää parantamista.

Kaivoshankkeiden ja luonnonsuojelun edut on kyettävä sovittamaan yhteen. Lähinnä toteutumista on Soklin kaivoshanke. Lapin kokoomus pitää välttämättömänä, että päätös valtion osallistumisesta Soklin kuljetusyhteyksien rahoittamiseen syntyy pian.

Kuljetusyhteys Jäämerelle on tärkeä osa Suomen arktista strategiaa. On tärkeätä pikaisesti selvittää yhdessä elinkeinoelämän kanssa kuljetusreitin tarve ja sen kannattavuus. Tällainen selvitys on sisällytettävä seuraavan hallituksen ohjelmaan.

Kategoriat: Julkilausuma