Päätös Soklin kuljetusyhteyksien rahoituksesta ja House of Lapland johtamaan Lappi-brändiä

Lapin Kokoomus ry:n piirihallitus kokoontui viikonloppuna Rovaniemelle. Kokouksen asialistalla olivat mm. eurovaalien 2014 tulosanalyysi, Lahden puoluekokous (13.-15.2014) ja Lapin ajankohtaiset asiat.

Päätös Soklin kuljetusyhteyksien rahoituksesta

Päätös Soklin kaivoksen kuljetusyhteyksien valtionrahoituksesta on tehtävä pian, viimeistään minihallitusneuvotteluissa, vaatii Lapin Kokoomuksen piirihallitus. Valtioneuvoston on tehtävä pikaisesti päätös olemassa olevan Kemijärvi-Kelloselkä radan peruskorjaamisesta ja Kelloselkä Soklin kaivosradan sekä Martti-Tulppiotien rahoittamisesta, Arto Ojala jatkaa.

Soklin kaivoksen rakentamisinvestointi on 1,3 miljardia euroa. Rakennusaikaisia työpaikkoja syntyy 2 500 henkilötyövuoden verran. Kaivoksen toiminta työllistää pysyvästi noin 270 hlöä ja kuivaamiseen tarvittava bioenergiatuotanto tuo erikseen työpaikan 60 henkilölle. Lisäksi on laskettu, että välillisiä työpaikkoja syntyy 750. Kysymys on usean vuosikymmenen investoinnista Lappiin, valtakunnallisestikin megaluokan hanke, joka tuo valtion sijoituksen takaisin 15-vuodessa, esimerkiksi verotuloina, toteaa Arto Ojala.

House of Lapland johtamaan Lappi-brändiä ja Lapin vienninedistämistoimia

Lappi on Suomen yksi tunnetuimmista kansainvälisistä brändeistä, erityisesti matkailumarkkinoilla. Tällä hetkellä Lappi-brändin menestyminen on täysin riippuvainen määräaikaisista hankkeista ja projekteista, joita toteutetaan Lapin Liiton organisoimana. Näin ei voi jatkua. Lappi-brändin johtaminen, jatkuva kilpailuaseman vahvistaminen ja tuotteistaminen täytyy tehdä pitkäjänteisesti, riittävillä voimavaroilla ja osaamisella. Tähän tähtää meneillään oleva House of Lapland –verkostomallityö, jonka rahoitus- ja organisointimalli on parhaillaan viimeistelyvaiheessa.

Lapin Kokoomuksen piirihallitus vetoaa lappilaisiin toimijoihin, niin kuntiin kuin elinkeinoelämään, jotta Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätoiminnoista vastaava ja osaava toiminta saadaan tulevan syksyn aikana sekä toiminta käynnistettyä vuoden 2015 alusta. Koska merkittävin kasvu tehdään tulevaisuudessa vientimarkkinoilla, haluaa piirihallitus painottaa erityisesti House of Lapland –mallin toiminnassa tarvetta koordinoida linjakkaasti lappilaisen elinkeinoelämän ja hankkeiden vienninedistämis- ja sijoittajamarkkinatoimintaa yhteistyössä Finpron ja Invest in Finlandin kanssa.

Kategoriat: Julkilausuma