Sanila Tanja

Muotoilija, TaM

Kotipaikka: Inari

Syntymävuosi: 1979

Olen 40-vuotias toisen kauden Inarin kunnanvaltuutettu, Saamelaiskäräjien jäsen, Lapin ortodoksisen seurakunnan neuvoston jäsen sekä monitoiminainen pohjoisimmasta Lapista Sevettijärveltä. Olen koulutukseltani taiteen maisteri ja opiskelen tällä hetkellä Lapin yliopistossa hallintotieteitä. Toimin edellisen kauden (2015-2017) Kolttien kyläkokouksessa kolttien luottamusmiehenä, ensimmäisenä naisena koskaan koko satoja vuosia vanhan kyläkokousjärjestelmän historiassa.

Kansalaiskuntoani on koeteltu monin eri tavoin vuosien varrella ja ryhtini on vain suoristunut entisestään monien vaativien tehtävien muovaamana.

Pyrin nyt eduskuntaan puolustamaan meidän ikiomaa Lappia, joka tulee olemaan meidän kaikkien turvallinen koti ja rauhan tyyssija myös tulevaisuudessa. Kannan huolta ennen kaikkea nuorista, mutta myös turvallisuudestamme, monipuolisesta elinkeinorakenteestamme, saavutettavissa olevista palveluista, terveydenhuollosta ja myös Lapista jatkossakin saatavasta laadukkaista koulutuksista. Myös ympäristöasiat ovat lähellä sydäntäni. Lappi on Suomen kruununjalokivi ja sitä tulee kohdellakin arvonsa mukaisesti myös Helsingin suunnalta!

Nostaisin seuraavan vaalikauden tärkeimmäksi teemaksi nuoret ja heidän syrjäytymisen. Nuorten kannalta opiskelupaikan ja työn löytäminen ovat lopulta ne avaimet, jotka turvaavat heille tulevaisuuden. Koulutus takaa parhaat lähtökohdat myös työhön. Tätä ennen on kuitenkin hankittava elämän taitoja, joita kodit ja koulut voivat yhdessä rakentaa. Myös väkivalta ja rikollisuus ovat suurempia uhkia niiden nuorten keskuudessa, jotka jäävät koulutuksen ja työn ulkopuolelle. Meidän velvollisuutemme on rakentaa yhteiskuntaa, joka takaa nuorille paremmat eväät elää turvallisessa yhteiskunnassa.

Kansantaloudellisesti nuorten syrjäytymisen merkitys on merkittävä, liian suuri ja menetämme suuren määrän inhimillistä pääomaa. Kodilla ja koululla on tästäkin syystä rooli, jonka haluan nostaa tarkasteluun. Kotiolojen tulee olla turvalliset nuoren kasvun ja oppimisen alkutaipaleella ja koulut ovat päivittäin mukana nuorten arjessa. Pelkän peruskoulun käyminen ei tänä päivänä välttämättä riitä työpaikan saamiseen.

Meillä on täällä Lapissa jo kuntakokojemme vuoksi kaikki mahdollisuudet luoda koulujen kanssa tehtävällä yhteistyöllä nuorten kannalta turvallista tulevaisuutta. Myös elinkeinorakenteemme täällä Lapissa mahdollistaa uusien työpaikkojen syntymisen ja kasvun. Nämä turvaavat parhaiten myös nuorten työllistymismahdollisuuksia.

Luomme yhdessä välttämättömiä voimavaroja ja toimintamalleja nuorten tulevaisuudelle!