Heikkinen Pekka

Opettaja, KM

Kotipaikka: Sodankylä

Syntymävuosi: 1964

Olen perheellinen 54-vuotias reilut 20 vuotta Sodankylässä asunut luokanopettaja. Olen syntynyt Kemissä, opiskellut Oulussa. Opettajan työtä olen tehnyt Oulussa, Pihtiputaalla ja täällä Lapissa lähes 30 vuotta, josta 20 vuotta kyläkoulujen johtajana.

Olen toiminut kunnanvaltuutettuna kotipaikkakunnallani ja ylikunnallisissa luottamustehtävissä Lapissa noin 15 vuotta. Lappi on tullut tutuksi toimiessani Lapin Liiton, Pohjois-Lapin seutukunnan, Rovaniemen koulutuskuntayhtymän ja Rovakairan luottamustehtävissä. Tällä hetkellä toimin Sodankylän kunnanvaltuuston puheenjohtajana.

Minulle läheisiä asioita ovat koulutukseen, perheiden hyvinvointiin, eri ikäryhmien tarpeiden huomioimiseen, turvallisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen liittyvät asiat. Lisäksi on huolehdittava Lapin elinkeinojen taloudellisten edellytysten turvaamisesta ja alueellisesta tasa-arvosta. Maahanmuutossa ensisijaisen painopisteen on oltava työperäisessä maahanmuutossa ja kiintiöpakolaisten vastaanottamisessa nykytason mukaisesti.

Elinkeinojen kehittämisessä tulee toimia luontoarvoja kunnioittaen. Kaivostoiminnassa tulee pyrkiä etukäteen paikallisiin sopimuksiin, joilla taataan riittävät resurssit kunnan kehittämiseen ja toiminnan päätyttyä tarvittaviin sopeuttamistoimiin.

Lappi on maakunta, jolla on tällä hetkellä suurimmat mahdollisuudet tarjota ihmisille työtä, nautintoa, laatua ja luontoa.

Tämän kaiken voimme tehdä yhdessä.

”Ääni Lapin puolesta”